Retkiruoka osa 3 – itsekuivatut retkiruoat – kotiruokaa retkellä

kesä 2, 2020

Miltä kuulostaisi poronkäristys ja muusi puolukkahillolla tai merimiespihvi porkkanaraasteen kera? Maistuisiko kala- tai kasvissosekeitto lounaaksi? Vain mielikuvitus on rajana, kun suunnittelet retkimenuta suosikkitapamme mukaan, itsekuivatuista raaka-aineista.

Alussa retkeilyn voi retkiruoan suhteen mennä helpoimman kautta valitsemalla helppokäyttöisiä – mutta kalliita – valmiita retkiruokia tai kerätä menun marketin edullisemmista kuivatuotteista. Pidemmän päälle on hyvä tiedostaa, että on olemassa kolmaskin vaihtoehto,  itsekuivatut ruoat. 

Itsekuivattu tarkoittaa nesteen haihduttamista raaka-aineesta, jolloin se tiivistyy ja kevenee. Kuivatut raaka-aineet ennallistetaan liottamalla niitä vedessä ennen käyttöä. Tämä tapa vaatii aikaa ja perehtymistä, mutta on mielestämme ehdottomasti vaivan arvoinen.

Itsekuivattujen retkiruokien etuja:

  • Runsas valikoima ruoka-aineita
  • Sopii kaikille ruokavalioille
  • Ruokalajeja oman maun mukaan
  • Lisäaineet voi minimoida
  • Ruoat voi maustaa makunsa mukaan
  • Raaka-aineiden aidot orgaaniset maut erottuvat
  • Kuivatut ruoka-aineet ovat kevyitä
  • Mahdollista valmistaa edullisesti

Itsekuivattujen retkiruokien haittoja:

  • Vaatii ennakkovalmistelua
  • Vaatii retkellä esivalmistelua tai pidemmän keittoajan
  • Raaka-aineiden pitkät kuivausajat
  • Tapa vaatii harjoittelua
  • Raaka-aineet ovat rasvattomia, joten rasva lisätään erikseen
  • Vaatii keittimen ja vähintään yhden keittoastian

Jos vertaamme itsekuivattujen retkiruokien käyttöä valmiisiin retkiruokiin sekä markettien kuivatuotteisiin, (joita käsittelimme edellisissä retkiruokapostauksissa) on itsekuivattujen retkiruokien ehdoton etu niiden aidoissa mauissa ja laajassa ruokalajivalikoimassa. Lisäksi ne mahdollistavat lisäaineettomuuden sekä hinnan säätelemisen. 

Kokosimme vertailun vuoksi valmiin retkimenuun itsekuivatuista ruoista samaan Venäjän Taiga -menuun. Välipalat pidettiin samoina, mutta aamupaloihin lisättiin vaihtelua. Osassa päivällisistä käytettiin markettien kuivatuotteita lisukkeena. Vertailimme itsekuivattujen ruokien energiamäärää sekä hintaa. Alla näet tulokset.

Mitä opimme vertailusta:

  • Itsekuivattujen retkiruokien valikoima sallii vaihtelua joka aterialle.
  • Itsekuivattujen retkiruokien aidot orgaaniset maut voittavat kirkkaasti teolliset maut
  • Itsekuivatut retkiruoat voi valmistaa alusta asti itse tai nopeuttaa kuivaamalla raaka-aineet pakasteesta.
  • Menun hintaa voi säätää raaka-aineiden ja valmistustavan mukaan.
  • Itsekuivatut raaka-aineet ovat rasvattomia tai vähärasvaisia, joten ne vaativat rasvalisän valmistuksen aikana.
  • Ruokien esivalmistelu ja ennallistaminen vie aikaa ja vaatii harjoittelua, mutta palkitsee retken aikana.

Johtopäätökset retkiruoista

Retkiruoalla ja sen laadulla on merkitystä retkeillessä. Vaikka ruoan ensisijainen tehtävä on tarjota riittävä määrä energiaa, voi ruoan hyvällä laadulla ja makuelämyksellä vaikuttaa oleellisesti mielialaan ja kokemukseen. 

Retkimenun suunnittelu kannattaa aloittaa laskemalla itselle riittävä jokapäiväinen energiatarve  (https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri) ja lisätä siihen vaelluksella tarvittavat lisäkalorit (https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri). Näin saat suuntaa-antavan henkilökohtaisen kalorimäärän per päivä. Tämän luvun perusteella voit koota retkimenun kaupan tuotteista niille ilmoitettua kalorimäärää vastaavasti ja testata ravinnon riittävyyden retkellä. Muista ottaa riittävästi kaloreita mukaan, koska kalorivaje voi johtaa harkitsemiskyvyn heikkenemiseen ja se voi lopulta olla jopa turvallisuuskysymys.

Saatuasi selville mikä on sinulle sopiva kalorimäärä voit alkaa muokkaamaan retkimenuta mieltymyksesi mukaan. Pääasia retkimenun laatimisessa on, että saat riittävän energiamäärän, jotta palaudut ja pysyt virkeänä sekä energisenä. Tämän jälkeen voit valita mikä valmistustapa on sinulle ja retkeilytyylillesi sopiva. Mikäli haluat syödä kuin kotona ja sinulla on aikaa ennakkovalmisteluihin, niin tutustu ruokien kuivaamiseen. Metsähallituksen sivuilta löydät lisää tietoa sekä ruokaohjeita: https://www.luontoon.fi/retkeilynabc/retkiruoka

2 Kommentit

  1. Sini

    Tosi mielenkiintoista luettavaa.Tiiviissä paketissa paljon tietoa.
    Itse en ole vaelluksilla saati retkellä käynyt
    Mutta sellaisesta haaveilen ☺

    Vastaa
    • Porta Arctica

      Hei Sini!
      Kiitos kommentistasi!
      Retkeily on hieno harrastus, jonka voi aloittaa esimerkiksi käymällä retkeilyn peruskurssin. Tervetuloa meidän kursseillemme 🙂

      Vastaa

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest

Share This