Retkeilyyn liittyvien ennakkoluulojen ja pelkojen selättäminen – käytännön vinkit

joulu 9, 2019

Retkeily ei käsitteenä tarkoita enää vain perinteistä eräretkeilyä, joka kytkeytyi vielä joitakin vuosikymmeniä sitten tiiviisti kalastukseen ja metsästykseen sekä mielikuviin miehisestä kuljeskelusta tiettömillä salomailla. Nykyään retkeily voi viitata kaikkeen päiväretkestä hiihtovaellukseen, vuoristovaelluksesta retkiluisteluun ja maastopyöräreissusta lumikenkäkävelyyn – nyt lähes jokainen voi löytää suuntausten kirjosta itselleen mielekkään tavan liikkua luonnossa. Älä siis jumita vanhoihin eräilymielikuviin ja unohda mahdolliset ennakkoluulosi siitä, että et löytäisi itsellesi sopivaa retkeilymuotoa tai -tapaa.

Retkeilyharrastuksen aloittamiseen esteeksi voivat nousta ennakkoluulojen lisäksi erilaiset pelot. Haaveiletko rinkkavaelluksesta, marjaretkestä tai vuorikiipeilystä, mutta et uskalla toteuttaa niitä? Estävätkö pelot sinua toteuttamasta luontoelämyksiä muttet tiedä miten päästä pelosta yli?
Tässä muutama yleinen pelko ja vinkit niiden selättämiseen.

Selätä pelot – neljä vinkkiä:

  1. Eksyminen

    Yksi yleisimmistä retkeilyyn liittyvistä peloista on eksyminen. Eksymisen pelko voi estää lähtemästä marjaan lähimetsään tai haaveilemasta vaellusmatkoista.

    Eksymistä voit ehkäistä ennalta varautumalla:

    • Varustaudu oikein; ota säänmukaiset varusteet sekä tarpeeksi syömistä ja juomista. Niiden avulla selviät ulkona ongelmitta, vaikka takaisin löytämiseen menisi pidempikin aika.
    • Lataa puhelimesi akku, kytke puhelimen paikannustoiminto päälle ja lataa puhelimeen esim. Maastokartat-sovellus, josta näet oman paikkasi. Jos joudut pyytämään apua, pystyt sen avulla kertomaan missä olet.
    • Jos eksyt, älä panikoi vaan pysähdy hetkeksi ja mieti rauhassa, mistä päin tulit.
    • Opettele suunnistusta osallistumalla paikallisen suunnistusseuran aikuisten suunnistuskurssille ja opi lukemaan maastoa sekä karttamerkkejä.
      Ota mukaan paperikartta ja seuraa liikkumistasi siitä.
  2. Pimeys

    Yöpyminen pimeässä metsässä, jonka joka rasahdus ja ääni säpsähdyttää, ja saa mielikuvituksen laukkaamaan. Hahmoton pelko pitää öisin hereillä ja yöllinen valvominen rasittaa päiväsaikaan. Pelkoa voi lieventää harjoittelemalla maastossa yöpymistä.

    Aloita esimerkiksi näin:

    • Käy oleskelemassa lähiseudun retkeilyalueen nuotiopaikalla pimeän aikaan ja totuttele pimeässä oloon ja metsän ääniin.
    • Kun yövyt maastossa ensimmäisiä kertoja, tee se valoisaan vuodenaikaan. Tottuessasi maastoyöpymiseen voit laajentaa retkeilykauttasi myös pimeämpiin vuodenaikoihin.
    • Vaimenna äänet käyttämällä nukkuessasi korvatulppia.
    • Suunnittele retket niin, ettei sinun tarvitse liikkua pimeän aikaan. Pimeässä suunnistaminen on huomattavasti haastavampaa kuin valoisan aikaan, joten pidä huoli, että pääset perille kohteeseen ennen pimeän tuloa.
  3. Taitojen puute

    Omien taitojen vajavaisuus estää monia aloittamasta retkeilyä. Ei uskota, että osataan, kyetään tai uskalletaan liikkua ja toimia luonnossa oikealla tavalla.

    Tähän pelkoon löytyy helposti ratkaisu.

    Tee näin:

    • Aloita retkeily lähialueesi merkityistä reiteistä, joilla ei ole eksymisen vaaraa. Ota eväät ja lähde nauttimaan luonnossa olemisesta.
    • Jos haluat laajentaa retkeilyaluetta ja -haasteita, hanki lisätietoa ja -osaamista osallistumalla retkeilykurssille, pyydä kokeneemman kaverin neuvoja ja opiskele itsenäisesti internetistä löytyvillä ohjeilla.
    • Harjoittele uusia taitojasi tutuilla alueilla ennen kuin siirryt uusiin maastoihin.
    • Jos haluat retkeilyseuraa, etsi retkeilykumppani lähipiiristä, Facebookin retkeilyseuraa tarjoavista ryhmistä tai Suomen Ladun paikallisyhdistyksestä.
      Kokemuksen ja taitojen karttuessa laajenna retkeilyaluetta ja lähde joko yksin tai esim. ohjatun ryhmän kanssa haastavampiin maastoihin.
  4. Retkeilyn epämukavuus

    Tarkastele aluksi mielikuviasi retkeilyyn liittyvästä epämukavuudesta ja mieti, mihin ne liittyvät. Tällaisia seikkoja voivat olla varusteet, oma kunto, liikkumismuoto, sää tai maasto-olosuhteet. Onko epämukavuuksien väistämättä toteuduttava retkelläsi? Ei. Voit vaikuttaa niihin kaikkiin itse!

    Opettele ennaltaehkäisemään epämukavuuksia näin:

    • Pidä aina huolta siitä, että kolme tärkeintä asiaa on kunnossa; olet riittävän lämmin, ravittu ja levännyt. Varustaudu siksi lämpimillä ja vedenpitävillä vaatteilla, ota mukaan tarpeeksi ruokaa ja varaa riittävästi aikaa lepoon.
    • Liiku vain kuntoasi vastaavia matkoja, jotta et tuhlaa turhaan energiaa ja uuvuta itseäsi.
    • Älä lähde kylmiltään retkeilemään välineillä, joista sinulla ei ole kokemusta ennalta. Kokeile niitä etukäteen.
    • Käytä säätiedotuksia, karttoja ja opaskirjoja apuna sopivaa retkiajankohtaa ja -kohdetta valitessasi.
    • Kun perusasiat ovat kunnossa esim. puskassa kyykkiminen, varusteiden kastuminen ja likaantuminen eivät ole enää kynnyskysymyksiä, vaan luontoelämyksen hyödyt ylittävät sen haasteet.

    Tarkemmat vinkit retkeilyn epämukavuuksien ehkäisyyn löytyvät seuraavasta kirjoituksestamme.

Lähde rohkeasti haastamaan retkeilyyn liittyvät ennakkoluulot tai pelot. Kartuta taitojasi ja kokemuksiasi ja opi nauttimaan luonnossa liikkumisesta haluamassasi muodossa.

Halutessasi suoraan käytännön toimintaan, osallistu kursseillemme.

Tilaa uutiskirjeemme sivun alalaidasta ja hyödy tarjouksistamme!

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest

Share This